Northrop Grumman B-21 Raider nový revoluční nástupce B-2? (aktualizováno 11.2.2018)

B-2 Spirit je strategický bombardér letectva USA. I přes to, že byl zařazen do služby v roce 1997, je stále prakticky jediný svého druhu. Oficiálně prozatím žádný jiný strategický bombardér se plnými stealth vlastnostmi neexistuje. Po dvaceti letech ve službě, se U.S. Air Force rozhodlo pracovat na jeho následníkovi.

Průběh vývoje projektu

B-21 vychází z projektu Long Range Strike-Bomber (LRS-B), jehož vývoj byl zahájen v červenci 2014 předložení žádosti o návrh (request for proposal) vybraným leteckým společnostem.

Projekt neprobíhá klasickým způsobem jako při vývoji ostatních letounů. Výběrové řízení bylo dvoukolové s tím rozdílem, že již neproběhla stavba fyzického prototypu. Místo fyzického prototypu se využívá technologií virtuálních prototypů, kde se porovnávaly virtuální modely s parametry navrženými jejich týmy. Projekt je tajný z důvodu ztížení informovanosti potencionálních protivníků konat protiopatření na základě informací z projektu. Díky tomuto nestandardnímu průběhu projektu běží projekt v současnosti o tři roky rychleji, než při běžném režimu. Toto opatření a celkový přístup k projektu vývoje letounu je na základě zkušeností, zejména negativních, s projektem F-35. V tomto případě se obě strany snaží vyvarovat problémů, které měl vývoj F-35.

Do druhého kola postoupil Northrop Grumman a společný team Lockheed Martin s Boeingem.

V říjnu 2015 bylo oznámeno, že Northrop Grumman vyhrál zakázku.

Oficiální bojový název Raider je na počest náletu podplukovníka Jimmy Doolitla ve 2. světové válce na Tokyo 18. dubna 1942.

První stroje by měly být dodávány v roce 2020. Očekávaná počáteční operační způsobilost (Initial operating capability) je v roce 2030.

 

 

Očekávané využití

Předpokládá se, že kromě klasické role strategického bombardéru bude schopen také zastávat role sběru informací, řízení boje (C4) a záchytného stíhače.

Měl by nahradit stávající bombardéry Rockwell B-1 Lancer a Boeing B-52 Stratofortress

Očekává se nákup minimálně 100 bombardérů B-21. Dvě interní studie USAF předpokládají maximální počet 145 letadel.

Podle shodného designu odtokové hrany křídel a trupu, jako měl v původním návrhu jeho předchůdce B-2, se předpokládá, že jeho hlavní určení je let pouze ve velkých výškách (výškový strategický bombardér s velmi dlouhým doletem).

Vzhledem ke koncepci plánovaného nasazení F-35 se předpokládá, že může B-21 sloužit také v roli datového uzlu a retranslační stanice. Může tak zajišťovat propojení F-35 pohybujících se v okolí a případně zajistit přenos dat skrze satelitní datovou linku s velitelstvím.

Dalším předpokladem je role nosiče malých bezpilotních letounů létajících v rojích.

Mezi další zvažované způsoby nasazení, zejména do silně bráněných území, jako může být Čína, je společné nasazení spolu s novým dálkovým stíhačem o němž právě probíhají studie. Nasazení by mělo být podobné, jako v případě bombardovacích svazů B-29 Superfortress nad Německem, spolu s doprovodnými stíhači P-51 Mustang v období druhé světové války.

Protiváhou B-21 by měl být ruský Tupolev PAK-DA, který má v budoucnosti nahrazovat stávající strategické bombardéry Tupolev Tu-160 a jeho vývoj byl zahájen o mnoho let dříve. První prototyp PAK-DA by měl být hotov v roce 2025.

Čína vyvíjí taktéž strategický stealth bombardér, označený jako Xian H-20, Xian Hong-20, nebo Xian H-X. Taktéž tento letoun by měl být k dispozici pro testy v roce 2023.

 

 

Technické parametry a vlastnosti

B-21 by mohl používat stejné motory jako F-35, tedy Pratt & Whitney F135. Díky tomu by se měla snížit jejich cena.

Celý letoun, včetně jeho systémů (software) je koncipován podobně jako F-35 jako otevřená architektura.

 

Osobní poznámky

Uvedená informace o použití motorů F135 z letounu F-35 se zdá sporná. Na jednu stranu je to jistě vítaný krok pro zvýšení výroby a snížení ceny. Jenže stíhaček F-35 má být několik stovek, počty se v ideálním případě pohybují přes 1000 kusů, v tom případě 100-130 motorů je navýšení výroby řádově o pár procent, v ideálním případě se bude jednat téměř o 10%. Jak moc to sníží cenu?

Pokud se kouknete na obrázek B-21, všimnete si vyšší šípovitosti křídla oproti B-2. V tomto případě by se tedy nemělo jednat o podzvukový letoun. Vzhledem k uvedené možné roli záchytného stíhače a také jeho plánované náhrady za nadzvukový B-1 lze očekávat rychlost blížící se alespoň dvojnásobku zvuku (2 Ma). Za těchto podmínek, pokud se má jednat o strategický bombardér s velmi dlouhým doletem, si nedokážu představit dva použité motory F135 jako dostatečné svým výkonem. Stávající strategické bombardéry mají obvykle vyšší počet motorů. Dva motory F135 se sice svým výkonem blíží výkonu motorů B-1 i B-2, ale pokud by se mělo jednat o letoun s parametry blízkými B-1, tak je již rozdíl markantní při použití přídavného spalování pro dosažení vyšší rychlosti.

  • B-1, 4 motory o celkovém tahu 309 kN (547 kN s přídavným spalováním);
  • B-2,  4 motory o celkovém tahu 308 kN (nemá přídavné spalování);
  • B-52, 8 motorů o celkovém tahu 608 kN (nemá přídavné spalování);
  • Motor F135, 2 motory o celkovém tahu 250 kN (382 kN s přídavným spalováním).

Jediným řešením pro splnění výše uvedených charakteristik by bylo snížení nesené výzbroje na podobnou, nebo nižší hmotnost jako má B-2. Zatím co B-1 má nosnost 34 t, B-2 pouze 18 t. Pokud se má však jednat o kompletní náhradu všech tří stávajících letounů, nejsem si jist, jestli by se chtělo USAF vydat cestou snižování nesené výzbroje.

 

Aktualizace 5.2.2018

Doplnil jsem tři další odkazy (poslední tři v pořadí) a drobně doplnil odstavec Průběh vývoje projektu.

 

Aktualizace 7.2.2018

Doplnil jsem informace o čínském ekvivalentu B-21.

 

Aktualizace 11.2.2018

Doplnil jsem informaci o dokončení ruského prototypu PAK-DA.

 

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

 

Odkazy

0 Responses to “Northrop Grumman B-21 Raider nový revoluční nástupce B-2? (aktualizováno 11.2.2018)”


  • No Comments

Leave a Reply


%d blogerům se to líbí: