Zkušenosti se službou Alza NEO a pronájmem telefonů Apple iPhone

Jak jistě víte, už je to nějaký ten rok, co jsem přešel na Apple telefony iPhone. Přešel jsem z platformy Windows 10 Mobile. Protože jsou ale telefony Apple velmi drahé, měl jsem velké obavy ze situace, kdy bych zjistil, že mi Apple nevyhovuje. Nakonec jsem celou situaci vyřešil pronajmutím skrze službu Alza NEO.

 

V září 2017 jsem přešel na telefony iPhone. Přešel jsem z platformy Windows 10 Mobile. Protože jsou ale telefony Apple velmi drahé, měl jsem velké obavy na situaci, kdy bych zjistil že mi Apple nevyhovuje. Časem mne napadlo, řešit to pronájmem a tam jsem objevil kompromis mezi krátkodobým pronájmem v řádech týdnů, vhodných spíše pro překlenutí situace, kdy potřebuji reklamovat přístroj a mít touto formou náhradní, a dlouhodobým využitím. Vyřešil jsem to tedy pronajmutím skrze službu Alza NEO.

Telefony jsem měl dva, od září 2017 do února 2020, tuto službu jsem tedy využíval téměř dva a půl roku.

 

Důvody pro volbu pronájmu telefonu

Největší obavy jsem měl z toho, že mi přístroj nebude nakonec vyhovovat svou koncepcí, ovládáním, nebo čímkoli jiným. Jedna věc je, když o tom čtete, nebo se i ptáte kamarádů, jiná věc je ale reálná praxe. Navíc chvíli trvá než se s přístrojem sžijete a než jej začnete skutečně používat. Můžu říct, že třeba zpočátku jsem se snažil nepoužívat aplikace na kdeco a používal pouze prohlížeč, ale časem jsem podlehl a vyzkoušel si ten komfort aplikací v iPhone.

Já jsem navíc přecházel z Windows 10 Mobile, kde jsem pak bohužel zjistil, že v některých případech autoři aplikace verzi pro Windows 10 Mobile odflákli a verze pro iPhone měla více možností a byla více odladěná a to se jednalo o aplikace zdarma. První rozdíl jsem viděl například v aplikaci Novinky.cz.

Mnoho lidí mi radilo, ať si telefon koupím a pokud mi nebude vyhovovat, později jej stále za výhodnou cenu prodám. Apple přístroje si totiž stále drží svou cenu, což jsem si ověřil. Jenže já nerad řeším nějaké prodeje s vidinou pozdějšího „handrkování“ s novým majitelem, zda ta, či ona závada je chyba na mé straně, či na straně nového uživatele. Navíc cena iPhone se mi zdála až moc vysoká na takové „experimenty“. Ono i samotná myšlenka nákupu iPhone se mi moc nelíbila, protože jsem tehdy byl naštvanej že můj poslední telefon, Microsoft Lumia 950XL stále téměř 20000 Kč, což byla cena nového slušného počítače.

 

 

Vlastnosti služby Alza NEO

UPOZORNĚNÍ
Popisuji svoje zkušenosti z roku 2017, které nemusí být aktuální. Doporučuji vám důkladně se seznámit s aktuálními podmínkami této služby, než se pro ni rozhodnete.

Když jsem zjistil, že existuje služba Alza NEO, prostudoval jsem si její podmínky. Základní parametry a vlastnosti služby se mi líbily. V roce 2017 podobná služba neexistovala, v nabídce byly pouze služby krátkodobého pronájmu pro situace, kdy potřebujete svůj přístroj reklamovat. Pronájem se platil za dny a cena pronájmu na měsíc se blížila částce 8000 Kč.

Pronájem je na rok. Jedná se pouze o pronájem, přístroj není možné odkoupit, počítá se prostě s tím, že každý rok chcete nový přístroj. Pokud chcete, vypovědět smlouvu je možné již po půl roce.

Přístroj je pojištěný, nicméně v ceně služby při jeho převzetí dostanete gumový obal a na základě mých zkušeností je lepší spíš na obalu nešetřit a koupit Panzer Glass obal i ochranné sklo, pro ochranu displeje.

Při vrácení přístroje se kontroluje jeho opotřebení a jakékoli škrábance se vyhodnocují a účtují (dále viz níže.).

Cena je nějaká poměrná vzhledem k modelu přístroje a jeho ceně. Před objednávkou se můžete podívat kolik stojí a kolik bude stát pronájem.

Pokud máte pronajatý přístroj a měníte jej po roce za nový, obsluha vám umožní ponechat si nějakou dobu starý přístroj abyste mohli provést výměnu a odladit detaily při přechodu mezi přístroji. Nevím jak je to ve smluvních podmínkách, měl jsem oba přístroje 10 dnů a obsluha to neřešila.

Kolik pronájem stojí?

Cena pronájmu tvoří poměrná část plné ceny přístroje vzhledem k době, co jej máte pronajatý. Přesnou cenotvorbu neznám, ale cena je přijatelná. Samozřejmě výhodné je to zejména pro Alzu, ostatně je to firma, potřebuje vydělávat. Pokud se vám cena nelíbí, dnes už existují srovnatelné konkurenční služby, můžete si tak vybrat.

Ceny pronájmu:

  • Apple iPhone 7 Plus, Black, 128GB – pronájem – cena 1590 Kč za měsíc (včetně DPH).
  • Apple iPhone Xs Max, Space Gray, 256 GB – pronájem – cena 2106 Kč za měsíc (včetně DPH).

 

Podmínky smlouvy Alza NEO

UPOZORNĚNÍ
Popisuji svoje zkušenosti z roku 2017, které nemusí být aktuální. Doporučuji vám důkladně se seznámit s aktuálními podmínkami této služby, než se pro ni rozhodnete.

Tehdejší podmínky služby byly docela ostré, ale týkaly se primárně situací, kdy telefon zásadně poškodíte, ztratíte, či vám bude ukraden. Sice v rámci služby byla pojistka, ale pojistka byla od Alzy a ze zkušenosti vím, že nekryje všechny situace. Navíc smlouva byla zaměřena tak, že nejprve zaplatíte Alze kompenzaci za nový přístroj a pak se třeba časem vyřeší pojistné plnění.

Já jsem slušný uživatel, zatím se mi nepovedlo telefon ztratit, nikdo mi ho nikdy neukradl, ale nikdy nemůžete vědět co se vám stane …

Samostatné téma je pak ohledně poškození telefonu nad rámec běžného užití, tedy že přístroj bude mít výrazné škrábance a nikoli jen vlasové škrábance, vzniklé běžným užitím. Detaily viz dále.

 

Apple iPhone 7 Plus, Black, 128GB

Po delším zvažování, včetně doporučení přátel, jestli do toho jít, jsem se definitivně rozhodl, že iPhone zkusím. Tehdy byl v nabídce iPhone 7 Plus, novinka iPhone 8 by byl k dispozici až o několik měsíců později a mě už se nechtělo čekat, protože moje Lumia 750XL už nefotila několik měsíců. Vybral jsem si iPhone 7 Plus kvůli velké obrazovce.

V Alze jsem si tedy objednal iPhone 7 Plus a čekal. Za několik dnů mi přišlo potvrzení, že pro pronájem vyhovuji a mám čekat na přístroj. Tam trošku dodávka drhla, trvalo to myslím dva týdny, než přístroj byl skladem na pobočce. 5.9.2017 jsem si jej tedy vyzvedl.

Tehdy jsem měl kromě mobilu, už svoje první chytré hodiny Vector Watch. Měl jsem je přibližně půl roku. Byly to hodinky s klasickým designem, tedy kulaté, měly však eink displej. Skvělé na nich bylo, že vydržely na nabití 4-5 týdnů. Ty byly sice fajn, ale trošku mne zklamaly, protože byly takové hloupější, moc toho neukazovaly a navíc jsem musel koukat do aplikace v Lumii na statistiky.

Každopádně na Alze jsem si převzal mobil zprovoznil v práci a začal se seznamovat. V noci jsem připojil k mobilu svoje hodinky.

Druhý den ráno jsem si připravoval snídani, když mi hodinky zavibrovaly, díky gyroskopu iPhone zjistil, že jsem vzhůru a popřál mi skrze hodinky dobré ráno. Moje okouzlení Applem začalo 🙂

Zkušenosti s iPhonem dál asi popisovat nemá cenu, to si můžete přečíst v článku Praktické zkušenosti s Apple iPhone 7 Plus (aktualizace 22.11.2017).

Co bych ještě zmínil, že jsem zálohy dělal kabelem do počítače skrze iTunes. Nicméně to není samozřejmě spolehlivé. Fotky jsem měl zálohované (zrcadlené) skrze OneDrive. Poštu, kalendář a kontakty skrze Exchange Server. Nicméně časem jsem si pořídil službu iCloud a zálohování probíhá skrze ni. Je to proto, že jsem pak se dozvěděl po diskuzi na toto téma, že 100% záloha přístroje probíhá jen skrze iCloud a nikoli skrze iTunes.

V říjnu se blížil termín konce pronájmu a já řešil co dál. Zda kupovat nový přístroj pro sebe, nebo pokračovat v pronájmu. Částka za pronájem se mi zdála stále přijatelná a zatím jsem neměl moc chuť kupovat nový přístroj za plnou cenu, i když jsem již věděl, že budu pokračovat.

Výměna přístrojů

Po objednávce nového přístroje, jsem si pro něj zašel na pobočku. Prodavač mi potvrdil, že si mohu nějakou dobu starý přístroj ponechat a provést přenesení na nový stroj. Provedl jsem tedy oživení nového iPhone a přenos dat a nemusel to dělat skrze obnovení ze zálohy skrze iCloud.

Vrácení přístroje a kontrola jeho stavu

Když jsem telefon vracel, připomínám, že jsem měl jen obal ve formě gumové „šprcky“. Displej chráněn nebyl, protože jsem měl tehdy špatné zkušenosti s ochranami displeje, kdy se snížila citlivost přístroje a proto jsem ji nekoupil.

Prodavač přístroj zkontroloval, řekl že na displeji jsou vlasové škrábance, ale je to ještě pořád v pořádku v rámci uznání běžného opotřebení. displej tedy neměl na povrchu výraznější škrábance, které by byly vidět na první pohled. Přístroj jsem tedy vrátil bez nějakého doplatku.

Apple iPhone Xs Max, Space Gray, 256 GB

Nový iPhone Xs Max jsem si vyzvedl 8.11.2018. Díky chybě v Alze jsem jej měl o půl roku déle, což mi však nevadilo, protože jsem již měl v plánu nepokračovat v pronámu.

Vrácení přístroje a kontrola jeho stavu

I tento přístroj jsem měl jen ve „šprcce“ a bez ochrany displeje. Tento telefon mi jednou spadl z nočního stolku se skleněnou deskou, který se asi postaral o škrábance na displeji. Proto jsem taky při vracení telefonu doplácel cca 4000 Kč, s čímž jsem však počítal (nikoli s takovou částkou).

Apple iPhone 11 Pro Max, Space Gray, 256 GB

Nový přístroj, který jsem si pořídil 24.2.2020 již nebyl pronájem od Alzy, ten jsem si koupil.

 

 

Shrnutí

Pokud by někdo byl v podobné situaci jako já, tedy přecházel mezi platformami a nebyl si jist jestli mu bude nová platforma vyhovovat, je pronájem asi ideální služba. Cenově však není služba výhodná pro dlouhodobé užití. Je tu také riziko v případě poškození, či ztráty přístroje, nejsem si jist důsledky hlavně z pohledu finanční kompenzace, či spolehlivosti pojištění, které je v ceně služby.

Smysl má možná služba pro plánované krátkodobé scénáře, například ve firmě pro zaměstnance na projekt, kde je nutné mít služební přístroj.

I přes to, že tato služba „něco“ stojí, umožní vám relativně jednoduše a relativně „levně“ získat přístroj na 6-12 měsíců, kdy se s ním můžete seznámit a rozhodnout se, zda vám vyhovuje a případně si koupit svůj. Za mne je to dobrá služba i přes svou cenu.

 

Odkazy

 

Michal Zobec

Michal Zobec Senior IT Consultant, Project Manager ZOBEC Consulting

Nechte vzkaz