Suchoj Su-57 První ruský stealth (T-50/PAK FA) (Aktualizace 16.5.2018)

Suchoj Su-57 je/bude v současnosti zajímavé ruské letadlo s mnoha
prvenstvími. Ještě než bude zahájena sériová výroba a bude zavedeno do
výzbroje však přináší pro některé matoucí informace, zejména pro
čtenáře, kteří tento projekt nesledují dlouhodobě může samotné
označení letounu přinášet spousty nejasností. V tomto článku bych
chtěl sepsat historii projektu a čím Su-57 je, nebo není.

 

Historie vzniku Su-57 a jeho označení

Počátek vzniku Su-57 sahá do roku 2000, kdy byl ukončen projekt MFI,
z něhož vzešel technologický demonstrátor MiG 1.44. V té době byl
vyhlášen nový projekt PAK FA (ПАК ФА, Перспективный
авиационный комплекс фронтовой
авиации
Perspek­tivnij aviacionnij komplex frontovoj
aviacii
), což je projekt moderního bojového letounu 5. generace,
ekvivalentnímu letounům Eurofihter Typhoon a zejména F-22 Raptor.
V roce 2002 vyhrála výběrové řízení konstrukční kancelář Suchoj,
která začala koncept rozpracovávat do obrysů skutečného letounu. Finální
design letounu Suchoj T-50 byl schválen v roce 2009. Výroba prototypu
probíhala od roku 2007 ale setkávala se s neuvedenými problémy.

Pojezdové zkoušky byly dokončeny v prosinci 2009 a první let se
uskutečnil 29. ledna 2010.

 


 

Zmatky ve značení letounu?

V historii vývoje letounu jsem uváděl různá značení: PAK FA, Suchoj
T-50 a Suchoj Su-57. Které značení je tedy platné, proč jsou v něm ty
zmatky? Je to jednoduché:
PAK FA je označení celého projektu, ze kterého vzešel samotný
letoun.

Suchoj T-50 je interní tovární značení letounu Suchoje. Například
tovární značení Suchoj Su-27 je T-10S.

Suchoj Su-57 je oficiální značení letounu po zařazení do výzbroje
Ruského letectva.
 

Varianty

Su-57 bude existovat ve dvou variantách. Kromě verze pro Ruské
letectvo bude existovat varianta pro Indické letectvo, jenž je výsledkem
projektu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft Programme), čímž se stala
Indie oficiálně součástí projektu vývoje Su-57 podpisem smlouvy
v roce 2010.

Detaily Indické varianty letounu Su-57 nejsou uvedeny, ale obecně se
prozatím předpokládá, že letouny budou mít společnou konstrukci a
většinu dalších prvků a budou se lišit jen ve vlastní elektronice a
úpravám na míru podle potřeb Indického letectva. Modifikace budou asi na
podobné úrovni jako jsou modifikované F-16I, nebo F-35I pro letectvo
Izraele.

 

Určení

Su-57 je těžký dvoumotorový stíhač určený pro získání vzdušné
nadvlády. Bude však schopen plnit univerzální role, včetně útoku na
pozemní a námořní cíle. 

Zajímavosti

Su-57 světově unikátní radarové vybavení sestávající z hlavního
radaru typu AESA integrovaném v přídi trupu letounu, kterým jsou vybaveny
všechny ekvivalentní letouny. Dále však disponuje čtyřmi pomocnými radary
typu AESA, dva na bocích trupu a dva v kořenech křídel. Radary v bocích
trupu pomohou získat lepší situační povědomí o situaci na bojišti.
Radary v kořenech křídel používají jinou frekvenci a primárně jsou
určeny pro odhalování letounů s charakteristikami stealth.
Letoun by měl disponovat jako první ruský letoun proudovými motory se
schopností super cruise, tedy nadzvukovou cestovní rychlostí bez potřeby
přídavného spalování.

Su-57 je od počátku designován jako plně stealth letoun. Částečně
stealth byl již Suchoj Su-34. Nejlepší vlastnosti stealth má letoun
především z přední polosféry letounu.

Motory mají integrované vektorování tahu, což podpoří
manévrovatelnost letounu.

 


 

Aktualizace 16.5.2018

Indie po 11 letech spolupráce s Ruskem na programu FGFA od něj odstoupila.
Jako důvody odstoupení od tohoto programu Indie uvedla následující body:

  • Obecné neustálé prodlevy v programu a jeho protahování a samozřejmě
    související neustálé navyšování ceny programu.
  • I přes pokročilou fázi projektu, nejsou hotovy motory.
  • Poslední zkušenosti s provozem se stávajícími stroji Su-30 a MiG-29,
    jsou velmi negativní, letouny mají vysokou poruchovost a problémy
    s údržbou. Problémy jsou dlouhodobého charakteru a nedaří se je
    vyřešit.

 
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC
BY-SA 4.0)
.
 

Odkazy

 
Poznámka: Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons.

1 Response to “Suchoj Su-57 První ruský stealth (T-50/PAK FA) (Aktualizace 16.5.2018)”


  • No Comments

Leave a Reply


%d blogerům se to líbí: