Typologie kupujících hardware

Dnes mi dal kamarád DuckDaffy (autor neoficiálního Service
Packu pro Windows 98) odkaz na velmi vtipný a výstižný článek
o zákaznících, kteří kupují hardware. Vzhledem k tomu že se oba
pohybujeme (či pohybovali) v oboru prodeje IT musím alespoň za sebe říci,
že článek je velmi výstižný 🙂 Pokud neznáte ani náznakem jaká
individua se pohybují po obchodech (někdy se železnou pravidelností),
čtěte a kochejte se a buďte rádi, že s nimi nemusíte jednat 🙂

Lidé jsou různí – a jejich různost je popisována různými formami
typologií. Takovou typologii můžeme najít i u zákazníků, kteří si
přicházejí koupit hardware. Následující typologie je, tak řečeno,
okoukaná z praxe a neklade si nijak za cíl vyčerpávající popis všech
kategorií. Přesto je, řekl bych, poměrně zajímavá.

PC tuzer

Přestože se tento server jmenuje „PC tuning“, osobně neznám
absolutně nikoho, kdo by prováděl skutečný PC tuning (joro: no, myslím,
že mistr Rybka má v tomto odstavci na mysli spíše tzv. „tuzing“ –
„kolotočové“, často kašírované úpravy bez vlivu na výkon a užitné
vlastnosti počítače – proto navrhuji, abychom tomuto typu říkali nikoliv
PC tuner ale „PC tuzer“). P.S. Jeden z klíčových dokumentů
automobilového tuzingu najdete zde.

Vím o mnoha (úspěšných, nebo méně úspěšných) ladičích a
přetaktovávačích počítačů, ale naprosto o nikom, kdo by si dobrovolně
vyměňoval v PC obyčejné větráky za svítivé a dovnitř si montoval
barevné zářivky. Takoví lidé, alespoň soudě podle internetu, nepochybně
existují, ale podle všeho jsou vcelku vzácní. I prodejci mi potvrdili, že
se sem tam najde někdo, kdo si postaví líbivý, stylový počítač, ale
osoby, které by si „tunily“ počítač stejně, jako jsou postpubertální
majitelé Škody 120, snažící se konvertovat onu samohybnou popelnici na
ukrutně řvoucí neónovou diskotéku, téměř neexistují.

Škudlil realista

Základním zákazníkem je takový, co se dívá na první použitelnou
položku v ceníku. Je to takový klasický český drobný škudlil, kterému
sice můžete třikrát zopakovat, proč je výhodnější koupit si
kvalitnější díly a nebo si připlatit na záruku, ale on jen pokývá hlavou
a stejně vezme to, co je nejlevnější. Co si budeme povídat, většina lidí
si kupuje věci podle ceny a nemíní platit ani kačku navíc. Asi si myslí,
že prodejce, který jim nabízí dražší zboží, se je jenom pokouší
podfouknout.

Pokud se takový zákazník nebojí reklamací a nečeká, že mu zboží
vydrží déle než dva roky, má taková volba docela logiku. Koneckonců řada
spořivých zákazníků má jasnou představu o tom, na co počítač
potřebují a odmítají si kupovat cokoliv silnějšího.

Škudlil extrémista

Existují ovšem i kupující, kteří z celého ceníku chápou pouze cenu
a nic víc – a mají převelice zkreslené představy o tom, co si vlastně
kupují a k čemu to je. S nimi prodejce zažívá řadu zvratů a
překvapení.

odkaz
na celý článek – Typologie kupujících hardware, Michal Rybka, na serveru
PC Tuning

michal zobec

Michal Zobec Senior IT Consultant, Project Manager ZOBEC Consulting