Typologie kupujících hardware

Dnes mi dal kamarád DuckDaffy (autor neoficiálního Service Packu pro Windows 98) odkaz na velmi vtipný a výstižný článek o zákaznících, kteří kupují hardware. Vzhledem k tomu že se oba pohybujeme (či pohybovali) v oboru prodeje IT musím alespoň za sebe říci, že článek je velmi výstižný :-) Pokud neznáte ani náznakem jaká individua se pohybují po obchodech (někdy se železnou pravidelností), čtěte a kochejte se a buďte rádi, že s nimi nemusíte jednat :-)

Lidé jsou různí – a jejich různost je popisována různými formami typologií. Takovou typologii můžeme najít i u zákazníků, kteří si přicházejí koupit hardware. Následující typologie je, tak řečeno, okoukaná z praxe a neklade si nijak za cíl vyčerpávající popis všech kategorií. Přesto je, řekl bych, poměrně zajímavá.

PC tuzer

Přestože se tento server jmenuje „PC tuning“, osobně neznám absolutně nikoho, kdo by prováděl skutečný PC tuning (joro: no, myslím, že mistr Rybka má v tomto odstavci na mysli spíše tzv. „tuzing“ – „kolotočové“, často kašírované úpravy bez vlivu na výkon a užitné vlastnosti počítače – proto navrhuji, abychom tomuto typu říkali nikoliv PC tuner ale „PC tuzer“). P.S. Jeden z klíčových dokumentů automobilového tuzingu najdete zde.

Vím o mnoha (úspěšných, nebo méně úspěšných) ladičích a přetaktovávačích počítačů, ale naprosto o nikom, kdo by si dobrovolně vyměňoval v PC obyčejné větráky za svítivé a dovnitř si montoval barevné zářivky. Takoví lidé, alespoň soudě podle internetu, nepochybně existují, ale podle všeho jsou vcelku vzácní. I prodejci mi potvrdili, že se sem tam najde někdo, kdo si postaví líbivý, stylový počítač, ale osoby, které by si „tunily“ počítač stejně, jako jsou postpubertální majitelé Škody 120, snažící se konvertovat onu samohybnou popelnici na ukrutně řvoucí neónovou diskotéku, téměř neexistují.

Škudlil realista

Základním zákazníkem je takový, co se dívá na první použitelnou položku v ceníku. Je to takový klasický český drobný škudlil, kterému sice můžete třikrát zopakovat, proč je výhodnější koupit si kvalitnější díly a nebo si připlatit na záruku, ale on jen pokývá hlavou a stejně vezme to, co je nejlevnější. Co si budeme povídat, většina lidí si kupuje věci podle ceny a nemíní platit ani kačku navíc. Asi si myslí, že prodejce, který jim nabízí dražší zboží, se je jenom pokouší podfouknout.

Pokud se takový zákazník nebojí reklamací a nečeká, že mu zboží vydrží déle než dva roky, má taková volba docela logiku. Koneckonců řada spořivých zákazníků má jasnou představu o tom, na co počítač potřebují a odmítají si kupovat cokoliv silnějšího.

Škudlil extrémista

Existují ovšem i kupující, kteří z celého ceníku chápou pouze cenu a nic víc – a mají převelice zkreslené představy o tom, co si vlastně kupují a k čemu to je. S nimi prodejce zažívá řadu zvratů a překvapení.

odkaz na celý článek – Typologie kupujících hardware, Michal Rybka, na serveru PC Tuning

0 Responses to “Typologie kupujících hardware”


  • No Comments

Leave a Reply