Supreme Commander – král real-time strategií?

Po delší době vyšla opravdu dobrá strategie, která by se mohla poměřovat s legendou tahových strategií Battle Isle. Dokonce je v podobě real-time strategie (RTS). Jak se mi líbí?

Po delší době zase vyšla opravdu dobrá strategie, která by se mohla poměřovat s legendou Battle Isle. Dokonce je v podobě real-time strategie (RTS), což ve mě vzbuzovalo mírné obavy z ovladatelnosti. I když ve hře máte stovky jednotek, dají se všechny velmi slušně ovládat a hlavně si můžete dobře naplánovat různé útoky ze stran díky systému plánování tras a úkolů. Jediná chybička je snad jedině v tom, že hra neřadí inteligentně jednotky a uskupení na sebe nečekají, ale to doufám autoři časem opraví. Hra je opravdu velmi zábavná a konečně mezi hráče přináší taktiku v podobě velkých map a široké rozmanitosti jednotek.

 

Supreme Commander – Trailer

V Supreme Commander můžete bojovat na moři, na zemi i ve vzduchu. Ve hře máte velmi široký výběr z jednotek od běžných základních bojových robotů a tanků, přes dělostřelectvo až po experimentální ničivé jednotky. Ani námořní, či vzdušné jednotky nejsou o nic ochuzeny, dokonce jako v jedné z mála strategických her je možnost stavět letadlové lodě.

 

 

Supreme Commander – Gameplay

Ve hře můžete hrát za tři frakce: Cybran Nation (umělá inteligence stvořená lidmi), United Earth Federation (lidé) a Aeon Illuminated (mimozemšťané). První dvě rasy se chtějí navzájem vyvraždit a třetí chce pomocí jaderných zbraní prvních dvou zavést mír. Děj je celkem zajímavý, doporučuji přečíst článek na českém fan serveru. Hra se vyznačuje poměrně velkými HW nároky, zejména na procesor, kde je obecně doporučován spíše více jádrový, nebo více procesorový stroj, než silná grafika. Na mém počítači – AMD Athlon 64 3400+, 1 GB RAM, ATI Radeon X550 256 MB VRAM, běhá hra docela svižně v rozlišení 800 × 600.

Samozřejmě v případě stovek a tisíců jednotek je plynulost velmi malá. Musím však ocenit dobře napsaný engine, hra se totiž sice cuká, ale pouze ve smyslu pozastavení – nesekne se celý systém. Dobře se mi osvědčilo oddálit nebo přiblížit pohled na mapě a hra opět jede dál.

 

Supreme Commander – Gameplay 2

V současné době zatím hraju jen demo (1097 MB) , ale vážně uvažuju o koupi této hry. Velmi se mi na hře líbí variabilita a celkem velká realističnost s možností kombinace boje
na moři, zemi, či souši což ostatní výrobci strategií docela opomíjeli. Oproti jiným strategiím je také většinou dost opomíjena variabilita leteckých, nebo námořních jednotek, případně jejich návrh je takový, že to ani hráče nenutí používat různé verze jednotek a používá pouze ty nejsilnější. V této hře vás proto nutí proti námořním jednotkám
používat torpédové letouny, které se nemusí moc přibližovat k námořním uskupením. Taktéž většina lodí se nedokáže bránit proti ponorkám (zvláště ty nejsilnější bitevní lodě) takže i když máte gigantickou námořní flotilu, můžete o ni kvůli zapomenutým ponorkám snadno přijít.

 

 

Supreme Commander Best of Moments Movie #3

Princip získávání surovin v Supreme Commander je jednoduchý – získáváte energii a materiál. Materiál se ve hře těží pomocí těžební věže Mass Extractor, energii získáváte pomocí elektráren Power Generator.
Chybějící materiál můžete kompenzovat stavbou Mass Fabricator, je však potřeba při výrobě sladit náročnost na materiál a energii. Pokud vám něco chybí výroba se dost výrazně zpomalí, je proto potřeba udržovat všechno v rozumné hladině, případně mít přebytky vyrobené energie i materiálu. Výhodné je také stavět elektrárny blízko budov (například
továren) získáte tím bonusovou energii navíc.

Nevýhodou je však v případě nepřátelského útoku – jediná zničená elektrárna zničí celý blok. Je proto třeba zvážit jestli budete stavět vše těsně u sebe s výhodou nižší energetické náročnosti nebo roztahovat základnu po celé mapě. Já jsem to prozatím vyřešil stavbou v blocích a snahou zefektivnit obranu základny, která je nejvíc citlivá na letecký útok.

 

Supreme Commander – Ukázka jaderného útoku

Vzhledem k velkému počtu jednotek na mapě jsou k tomu účelu přizpůsobeny mapy, mám sice jen demo, ale z ukázek jsem pochopil, že jsou opravdu velmi velké. Díky tomu je opravdu potřeba v tomto případě sáhnout po taktických zbraních a speciálních jednotkách, které mají vysokou efektivitu a odolnost. Samozřejmě na nižší technologické úrovni
se hodí více investovat do letectva a kromě samotných leteckých útoků můžete nasadit i pozemní armádu, kterou vysadíte na místě pomocí transportních jednotek. Při bojích na velké vzdálenosti se vám může také hodit letadlová loď, která většinou pojme až stovku letadel. Také torpédoborce mají hangár pro pár letadýlek a nezbytné opravy. Jednotky
mají sice neomezeně munice, ale letadla mají po „vyčerpání paliva“ velmi nízkou rychlost a jsou snadno sestřelitelná, takže je nutné řešit i zásobování. Poprvé mě také překvapilo, když jsem nechal patrolovat skupinku dvaceti vrtulníků kolem Air staging facility, což je takové malé letiště pro opravy a doplnění paliva. Vrtulníky samy přilétaly na platformu a nechaly se tam opravit a doplnit si palivo.

 

Supreme Commander – velice pěkná ukázka jednotek

Inteligence jednotek je většinou velmi slušná, samy reagují na nepřátelské jednotky a začnou útočit. Vadou na kráse je, pokud máte poblíž nějaké hory obranné věže, které začnou z ničeho nic zuřivě střílet do zmiňované hory. Po nějaké době zjišťování jsem s překvapením zjistil, že věže se snaží střílet na jednotky na druhé
straně hory. Chování je to divné ale na druhou stranu aspoň věže nestřílí skrz budovy a hory jako ve Warhammer 40000 Dawn of War, kde to hře nijak nevadí (tam dokážou jednotky střílet skrz přátelské jednotky na nepřátelské aniž by jim to nějak ublížilo). Inteligence AI je také velmi slušná, jen mi vadí že hra nenabízí větší variabilitu obtížnosti. Hru totiž ve Skirmish bez problémů dohraju na obtížnost Easy a Medium, ale na Hard už je počítač moc akční a většinou nepřežiju víc než hodinu.

 

Supreme Commander – Multiplayer – Aidan vs Stephen

Pokud chcete kouknout na obrázky, navštivte Tiscali Games . Lepší než obrázky jsou však videa, kterých jsem našel pro tento článek více než dost.

 

michal zobec

Michal Zobec Senior IT Consultant, Project Manager ZOBEC Consulting

3 komentáře: „Supreme Commander – král real-time strategií?

  • 20. 1. 2009 (07:54)
    Trvalý odkaz

    cawes, chtel sem se jenom zeptat jestli je ta hudba u toho traileru na jednotky je z OST nebo něco jinýho 🙂 dik…

Komentáře nejsou povoleny.