Srovnání online obchodů s potravinami iTesco a Rohlik.cz (Brno) a zkušenosti z praxe

Nákup na internetu je v ČR zavedený několik let. Elektroniku nakupujeme
běžně. Taktéž si objednáváme hotová jídla z restaurací, nejčastěji
pizzu, nebo čínu. Co však není ještě běžným zvykem je nakupovat na
internetu potraviny. Místo toho abyste šli do obchodu, nakoupili a pak se
vláčeli s taškami domů (v lepším případě autem), může toto místo
vás zajistit dodavatel potravin. Protože bydlím v Brně, zaměřím se na
zkušenosti a hodnocení služeb dvou dodavatelů potravin pro Brno jímž jsou
Tesco (Potraviny online) a Rohlík.cz.



Upozornění: Obsah článku, nabídku služeb, jejich rozsah a kvalitu jsem
konzultoval s několika přáteli, kteří také využívají tyto služby.
Někteří jsou z Prahy, chtěl bych proto upozornit na to, že nabídka
produktů a služeb se může v Brně lišit oproti nabídce těchto shopů
v Praze. V článku proto popisuji osobní zkušenosti (z Brna). Pokud dojde
k nějaké zásadní změně, mám v plánu obsah tohoto článku
aktualizovat.

Tesco

160227potravinytesco
Itesco.cz (Tesco Online) začalo nabízet své
služby v Brně přibližně od září 2013. V itesco.cz (Tesco
Online) jsem poprvé nakoupil v září 2013 a nákupy byly velmi sporadické
(od září 2013 do září 2014 5 nákupů). Pravidelně jsem začal
nakupovat až od roku 2015, nakupuji pravidelně po cca 2 měsících (velké
nákupy včetně zásob). Výhodou je, že zboží s dlouhou trvanlivostí
(potraviny, drogerii), které nakupuji pravidelně, nemusím vůbec řešit.
V jiných obchodech tedy osobně řeším čerstvé zboží jako pečivo, maso,
masné výrobky, ovoce a zeleninu. Nákupy mám v tomto smyslu velmi podobné,
výhodou pak je, že nemusím tak často řešit nákupy a když, tak se jedná
o drobnosti.

Tesco nabízí své služby online obchodu s potravinami v Brně od května
2013. Jak jsem psal výše, poprvé jsem se stal zákazníkem eshopu
s potravinami v září 2013. Velkou výhodou eshopu je prakticky identický
sortiment zboží jak v eshopu, tak ve fyzickém obchodě. Toto je jedna
z obrovských výhod Tesca, že online můžete nakoupit téměř cokoli, snad
kromě zahradních potřeb a oblečení.

Práce s eshopem, nákup a rezervace je bezproblémová. Názvy zboží
může mít svoje specifika, zatím co čaj v obchodě hledáte podle titulní
popisky na krabičce Tesco Finest Vanilla Chai 50 Tea Bags
125G
 v českém eshopu jej najdete pod názvem Tesco Finest Ochucený černý čaj
aromatizovaný porcovaný 50 sáčků 125g
. Vtipné na tom všem je, že
pod anglickým názvem jej můžete hledat v českém eshopu po přepnutí do
angličtiny. Já bych očekával alespoň možnost hledat pod termínem Chai.
Takhle jsem naprosto nesmyslně rok chodil do obchodu osobně, protože jsem si
myslel, že v eshopu jej prostě nevedou. Zkoušel jsem totiž termíny jako
vanilla, chai a nikdy mne nenapadlo zkusit název z boku
krabičky (česká nálepka s názvem výrobku a složením).

Co považuji za zásadní chybu je nedodělané vyh­ledávání zboží.
Vyhledávač neumí pracovat s fragmenty textů, ale jen s celými
slovy. Krásně je to vidět u slova jogurt, pokud zadáte jen jogur,
nic nenajdete. U konkurenčního eshopu rohlik.cz hledání funguje bezchybně.
Alespoň, že programátoři eshopu počítají s diakritikou, takže najdu
například jógůrt 🙂

160227potraviny1tescohledani1 160227potraviny2tescohledani2 160227potraviny3rohlikhledani1

Prakticky nemožné je tím pádem pokus o hledání zboží se dvěma slovy
v názvu, protože možností je víc a neočekávám, že by Tesco mělo
implementováno pokročilé vyhledávání s operátory 🙂 Pro příklad
budete chtít hledat kuřecí prsa ve všech formách, bohužel vyhledávací
řetězec kuř prs mi nabídne drogerii a výrobky pro psy 🙂 a opět,
ten samý termín rohlik.cz zvládne bez problémů.

160227potraviny4tescohledani 160227potraviny5rohlikhledani

Další negativum, které znám z praxe, je poměrně významné množství
situací, kdy mi je doručeno náhradní zboží místo mnou vybraného. Moje
zkušenost je taková, že přibližně z 5 nákupů jsou alespoň
3 s náhradami. Pokud si zrovna na ten den naplánuji oslavu a místo toho mi
něco nedovezou, nebo ne zrovna vhodnou alternativu není to dvakrát
příjemné. Jako zákazník bych byl moc rád, abych byl nějak informován
o skutečnosti že zboží není k dispozici a sám si vybral něco jiného,
vhodnějšího. Náhrady můžete odmítnout.

Pokud si objednáte poněkud větší nákup cca kolem 2000 Kč a více,
který se pak naskládá do 3 a více přepravek, může se vám stát, že
vás pán z dopravy požádá, abyste mu s nákupem šli pomoci, protože
bohužel řidič je téměř vždy sám. A to i přes to, že Tesco
oficiálně prezentuje možnost doručit nákup až ke dveřím bytu.

Pokud budete v Tescu nakupovat častěji, vyplatí se vám registrace
v Tesco BonusClub (provádí se nezávisle na registraci do eshopu Tesco),
protože na základě vaší útraty čerpáte další slevy (čtvrtletně).

Poslední věc kterou nehodnotím pozitivně je nutnost objednat nákup na
příští den nejpozději do 23h. Vzhledem k tomu, že příprava nákupu se
vyřizuje až následující den, a vzhledem k tomu že se doručí jen to co
je v místní prodejně k dispozici, nechápu proč uzávěrka není třeba
až v 5h ráno. Taktéž si myslím že by mohlo být efektivnější a
umožnit nákupy dopoledne s možností dovozu zboží odpoledne, či večer.
Když si rezervuji rozvoz před 23h a vidím spoustu volných slotů na
odpoledne a večer, nechápu proč by nešlo umožnit nakupovat ten samý den
s možností rozvozu navečer a večer, rozvoz totiž funguje denně mezi
8:00 – 22:00.
Prostoru pro Tesco, jak zlepšit služby je tedy dost …

Klady

  • Šíře sortimentu, nakoupíte opravdu vše na co jste zvyklí
    z hypermarketu.
  • Relativně lepší ceny.
  • Akční slevy na vybrané zboží.
  • Další možné slevy s Tesco ClubCard.
  • Infolinka volá jen při závažném problému – řidič není schopen
    vás kontaktovat.

Zápory

  • Doručení zboží nejdříve následující den.
  • Pouze dvou hodinové sloty pro rozvoz zboží.
  • Problematické vyhledávání zboží.
  • Omezené možnosti filtrování zboží (např. zboží se slevou).
  • Problematické pojmenování některého zboží.
  • Žádné slevy, či výhody pro opravdu velké nákupy.
  • Žádná možnost ovlivnění jaké dostanete náhradní zboží pokud není
    k dispozici.
  • Cena je pouze orientační.

Závěrečné hodnocení

Přes všechna negativa, která budou doufám v budoucnu buď úplně
odstraněna, nebo alespoň nějak vyřešena, rád v Tescu nakupuji, protože
prozatím není rohlík.cz rovnocenný konkurent. Osobně mi také připadne
Tesco cenově výhodnější, než nákup v rohlik.cz (pokud se nejedná
o akční zboží).

Rohlik.cz

160227potravinyrohlik
Rohlík.cz začal nabízet své služby v Brně
od července 2015, čehož jsem ihned využil. Celkem jsem u nich provedl
5 nákupů (naposledy v září 2015).

Co se týče cen a obecně sortimentu zboží uvedu následující příklad
s kuřecími prsy. Rohlik.cz má skladem dvoje kuřecí prsa chlazená,
nejlevnější jsou za 165,12 Kč/kg. Tesco má troje kuřecí prsa chlazená,
nejlevnější za 158,90 Kč/kg. K dispozici máte taky mražená kuřecí
prsa za cenu 139,80 Kč/kg. Co se týče běžného sortimentu pro běžné
zákazníky, má rohlik.cz velkou nevýhodu, sortiment je omezený. Na druhou
stranu pro vegany, vegetariány je sortiment asi dostačující (nedokážu
posoudit), do jisté míry mi nabídka rohlik.cz dost připomíná nabídku
obchodů MyFood.

I když prostředí webu rohlik.cz je téměř bezchybné, našel jsem jednu
drobnou chybu: řazení zboží není možné u výsledků vyhledávání
(v Tesco Online funguje). 🙂
Osobně velmi pozitivně hodnotím, velmi propracovaný systém možnosti
doručení zboží, původně půlhodinové časové sloty se zmenšily na
čtvrthodinové, což samo o sobě velmi usnadňuje nákup a především
čekání na zboží. To je věc kterou velmi kladně hodnotím a naopak mne
štve u Tesca.

Klady

  • Doručení zboží ten samý den, do 90 minut.
  • Možnost výběru přesného času (4 sloty po 15 minutách).
  • Lepší cena za dopravu (99 Kč express, 79 Kč ten den, 49 Kč
    následující dny).
  • Více možností platby (kartou, hotově kurýrovi, odložená platba
    o 14 dnů skrze službu Twisto).
  • Při nákupu nad 600 Kč je rozvoz zdarma.
  • Zboží v sekci Last minute se slevami od 36%.
  • Možnost filtrovat zboží se slevami (cenový index).
  • Velmi ochotná infolinka, volají aktivně při jakémkoli potencionálním
    problému.
  • V případě, že vybrané zboží není k dispozici volá infolinka a
    nabídne vám alternativy.

Zápory

  • Významně omezený sortiment zboží.
  • Relativně horší ceny.
  • Žádné slevy, či výhody pro opravdu velké nákupy.

Závěrečné hodnocení

Rohlik.cz je zajímavý eshop s potravinami, který možná více zaujme
příznivce „zdravější stravy“. Já rohlik.cz vidím pozitivně jako
konkurenta Tescu, což je pro mně přínos ve formě další zdravé konkurence
pro Tesco. Další skupinou příznivců jsou zákazníky s potřebou rychlého
doručení nákupu od objednávky. Rohlik,cz také získá některé příznivce
díky nabídce zboží s velkými slevami.Pokud by výrazněji rozšířili
nabídku a také zlepšili ceny, nebo obecně by zlepšili obchodní politiku
pro zákazníky s velkými nákupy (nad 2000Kč), byl by to dokonalý obchod.
V současnosti se jedná o takovou lepší sámošku s občas specifickým
výběrem zboží.

Srovnávací tabulka služeb Tesco a Rohlik.cz

Tato tabulka by měla shrnovat všechny klíčové vlastnosti obou služeb.

Služby Tesco Rohlik.cz
Nabídka zboží Identická s hypermarkety Tesco Omezená nabídka na úrovni většího místního obchodu
Řazení zboží Relevance, dle názvu, dle ceny Oblíbenosti, dle ceny
Přehled zda je zboží skutečně skladem Ne Ano
Slevy
  • Ano, akční slevy zboží
  • Tesco ClubCard
  • Ano, pouze zboží s končící trvanlivostí
Možnost výběru alternativního zboží v případě, že chybí
na skladě
Ne Ano, zavolají
Doručení nákupu až do bytu Ano Ano
Nejdřívější doručení nákupu od objednání Následující den Ten samý den do 90 minut
Cena za svoz
  • Následující den: 39–89 Kč
  • Express do 90 minut: 99 Kč
  • Ten samý den: 79 Kč
  • Následující den: 49 Kč
  • Nákup nad 600 Kč: zdarma.
Časové sloty pro doručení nákupu
  •  Pouze 2 hodinové sloty
  • Express do 90 minut od objednávky
  • Čtvrthodinové sloty (orientační čas doručení)
Volají zákazníkovi
  • řidič, jestli může přijet dříve, nebo když nelze zákazníka
    zastihnout doma (nereaguje na zvonek)
  • infolinka, ve chvíli, kdy nelze zákazníka zastihnout doma
  • řidič, když se blíží, nebo jestli může přijet dříve
  • infolinka, při jakékoli nesrovnalosti s nákupem, nebo chybějícími
    zásobami na skladě
Minimální hodnota nákupu 0 Kč (bez limitu) 300 Kč
Platba
  • kartou před doručením
  • kartou při doručení
  • kartou před doručením
  • hotově kurýrovi při doručení
  • za 14 dnů
Cena zboží Orientační cena (ceny se mohou měnit dle konkurence, cena je vždy
identická s cenou ve fyzickém obchodě)
Konečná cena

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Odkazy

 

Michal Zobec

Michal Zobec Senior IT Consultant, Project Manager ZOBEC Consulting

2 komentáře: „Srovnání online obchodů s potravinami iTesco a Rohlik.cz (Brno) a zkušenosti z praxe

  • 16. 5. 2018 (20:11)
    Trvalý odkaz

    Zajímavé srovnání. Řekl bych že itesco šlo trochu s kvalitou nahoru, protože já třeba tam s vyhledáváním neměl problém. A i podle výzkumů itesco využívá 2x více lidík než rohlík. 🙂

    • 17. 5. 2018 (10:51)
      Trvalý odkaz

      ano, itesco je na tom líp hlavně z hlediska cen a dlouhodobého hlediska pravidelného nakupování. na druhou stranu, pokud zjistím, že něco urgentně potřebuju, nebo jsem línej, tak rohlík umožňuje impulzivní nákupy. nejvíc mě štve že ani ráno si nemohu objednat nákup na večer ten samý den …

Komentáře nejsou povoleny.