Slepota, Matthew Farrer, Black Library Publications (Warhammer 40 000)

„V děsivé temnotě vzdálené budoucnosti není nic než válka.“ Tak
začíná každá kniha z prostředí Warhammer 40000, ve kterém se odehrává
příběh důstojnice Adepta arbites Shiry Calpurnie. Svět Warhammeru
40000 obsahuje prvky sci-fi, fantasy a cyberpunk, odehrává se ve
41. století kde bojuje lidstvo proti ostatním nepřátelským silám.
V tomto světě není problém používat jak nejnovější technologie tak
současně kouzlení a jiné schopnosti známé spíše z prostředí fantasy.
Warhammer 40000 se může svým rozsahem srovnávat se světy z prostředí
„Pána prstenů“ od J.R.R. Tolkiena, nebo „Úžasné zeměplochy“ od
Terryho Prattcheta. Výhodou tohoto světa je, že práva na něj
vlastní společnost Games Workshop, Ltd., která pro tento svět určuje
pravidla, a spisovatelé píší povídky na základě zadání mateřské
společnosti. Tím se tento svět může nadále vyvíjet i po úmrtí
původního autora. Předlohou Warhamer 40000 je stolní hra s miniaturami
vyvíjená a prodávaná stejnou společností. Kromě stolní hry existují
i počítačové hry vycházející z prostředí Warhammer 40000.

Kniha Slepota (v originálním názvu „Blind“) nás zavádí do situace,
kdy Shira Calpurnia je převážena vězeňskou lodí na planetu Hydraphur, aby
se před soudem zodpovídala za svoje chyby, které způsobila při ochraně
Císařovy listiny (popsané v předchozím díle „Odkaz“). Loď byla na
cestě odkloněna ze svého kurzu, aby vyšetřila smrt mistra Bastionu Psykana,
který byl záhadným způsobem zavražděn. Bastion Psykana je vesmírnou
stanicí (a bývalou pevností námořnictva) sloužící k účelům ochrany
místního sektoru před nebezpečím z Warpu a také pro přenos důležitých
zpráv skrz Warp. Na Bastionu Psykana slouží psykeři – telepatickými a
telekinetickými schopnostmi obdaření jedinci, kteří dokáží bezpečně
komunikovat na velké vzdálenosti s ostatními psykery. Pokud by se však
psykeři dostali do nepovolaných rukou nepřítele, dokázal by zneužít
jejich schopnosti k bojovým účelům, kterými dokážou ničit celé lodě,
nebo části planet. Z toho důvodu byla vězeňská loď se Shirou Calpurnií
odkloněna ze svého kurzu, aby rychle prošetřila důvod vraždy a zavedla zde
řád do doby, než dorazí pověřené osoby z velení Adepta astra
telepathica (které má na starosti Bastion Psykana). Po přistání na Bastionu
Psykana musí Shira Calpurnie řešit vzpouru posádky, která se snaží utéci
díky panice, kterou způsobí falešná zpráva, že psykery již ovládají
nepřátelské síly Chaosu. Po potlačení vzpoury zjišťuje, že mistr
Bastionu Psykana Otranto byl zavražděn ve své vlastní kajutě téměř
nemožným způsobem. Kajuta mistra je totiž chráněna všemi dostupnými
prostředky, takže i když by vrah proniknul do kajuty, nikdy by nemohl
z kajuty uniknout. Záhadu vraždy stupňuje nepoškozená kajuta uzamčená
zevnitř a samozřejmě chybějící svědci.

Pozor spoiler (vyzrazení děje)! Během
vyšetřování případu a především snahy získat co nejvíce informací
k průběhu vraždy dokáže Shira Calpurnia odhalit s pomocí střípků
indicií vraha, jímž je jeden z důstojníků Bastionu, který je skrytý
psyker. Díky svým schopnostem maskovat svoje schopnosti, a zároveň odhalit
skryté nejhorší můry svých obětí, vyvolal u mistra Otranta noční
můru, před kterou pak mistr utíkal do své kajuty, kde zemřel hrůzou.
Konec spoileru

Hodnocení knihy

Kniha se mi osobně velmi líbila, protože jsem se seznámil s novými
věcmi z prostředí světa Warhammer 40000. Nejvíce se v knize čtenář
dozví o postupech souzení a trestání provinivších se důstojníků.
Velká část knihy se také věnuje podrobněji Adepta astra telepathica a
dozvěděl jsem se více o životě psykerů. Současně s tím jsem se
seznámil s dalším příběhem Shiry Calpunie, který tvoří dohromady
zábavné a poučné čtení, zejména pro lidi se zájmem o tento svět. Knihu
jsem si tedy vybral z toho důvodu, že se o svět Warhammer
40000 zajímám.

O spisovateli Matthew Farrer

Matthew Farrer je spisovatel píšící pro vydavatelství Black Library
(vlastněno společností Games Workshop, Ltd.) povídky ze světa Warhammer
40000. V roce 2003 započal sérii knih o důstojnici (arbitra senioris)
Shira Calpurnia o které napsal dosud tři povídky:

  • Křížová palba 2003
  • Odkaz 2004
  • Slepota 2006

Farrer v roce 2005 napsal povídku Křižovatka (originální název
„Junktion“, v České republice dosud nevydáno), která se zaměřuje na
herní prostředí Necromunda (vycházející taktéž z Warhammer 40000).

Odkazy

michal zobec

Michal Zobec Senior IT Consultant, Project Manager ZOBEC Consulting