Slepota, Matthew Farrer, Black Library Publications (Warhammer 40 000)

„V děsivé temnotě vzdálené budoucnosti není nic než válka.“ Tak začíná každá kniha z prostředí Warhammer 40000, ve kterém se odehrává příběh důstojnice Adepta arbites Shiry Calpurnie. Svět Warhammeru 40000 obsahuje prvky sci-fi, fantasy a cyberpunk, odehrává se ve 41. století kde bojuje lidstvo proti ostatním nepřátelským silám. V tomto světě není problém používat jak nejnovější technologie tak současně kouzlení a jiné schopnosti známé spíše z prostředí fantasy. Warhammer 40000 se může svým rozsahem srovnávat se světy z prostředí „Pána prstenů“ od J.R.R. Tolkiena, nebo „Úžasné zeměplochy“ od Terryho Prattcheta. Výhodou tohoto světa je, že práva na něj vlastní společnost Games Workshop, Ltd., která pro tento svět určuje pravidla, a spisovatelé píší povídky na základě zadání mateřské společnosti. Tím se tento svět může nadále vyvíjet i po úmrtí původního autora. Předlohou Warhamer 40000 je stolní hra s miniaturami vyvíjená a prodávaná stejnou společností. Kromě stolní hry existují i počítačové hry vycházející z prostředí Warhammer 40000.

Kniha Slepota (v originálním názvu „Blind“) nás zavádí do situace, kdy Shira Calpurnia je převážena vězeňskou lodí na planetu Hydraphur, aby se před soudem zodpovídala za svoje chyby, které způsobila při ochraně Císařovy listiny (popsané v předchozím díle „Odkaz“). Loď byla na cestě odkloněna ze svého kurzu, aby vyšetřila smrt mistra Bastionu Psykana, který byl záhadným způsobem zavražděn. Bastion Psykana je vesmírnou stanicí (a bývalou pevností námořnictva) sloužící k účelům ochrany místního sektoru před nebezpečím z Warpu a také pro přenos důležitých zpráv skrz Warp. Na Bastionu Psykana slouží psykeři – telepatickými a telekinetickými schopnostmi obdaření jedinci, kteří dokáží bezpečně komunikovat na velké vzdálenosti s ostatními psykery. Pokud by se však psykeři dostali do nepovolaných rukou nepřítele, dokázal by zneužít jejich schopnosti k bojovým účelům, kterými dokážou ničit celé lodě, nebo části planet. Z toho důvodu byla vězeňská loď se Shirou Calpurnií odkloněna ze svého kurzu, aby rychle prošetřila důvod vraždy a zavedla zde řád do doby, než dorazí pověřené osoby z velení Adepta astra telepathica (které má na starosti Bastion Psykana). Po přistání na Bastionu Psykana musí Shira Calpurnie řešit vzpouru posádky, která se snaží utéci díky panice, kterou způsobí falešná zpráva, že psykery již ovládají nepřátelské síly Chaosu. Po potlačení vzpoury zjišťuje, že mistr Bastionu Psykana Otranto byl zavražděn ve své vlastní kajutě téměř nemožným způsobem. Kajuta mistra je totiž chráněna všemi dostupnými prostředky, takže i když by vrah proniknul do kajuty, nikdy by nemohl z kajuty uniknout. Záhadu vraždy stupňuje nepoškozená kajuta uzamčená zevnitř a samozřejmě chybějící svědci.

Pozor spoiler (vyzrazení děje)! Během vyšetřování případu a především snahy získat co nejvíce informací k průběhu vraždy dokáže Shira Calpurnia odhalit s pomocí střípků indicií vraha, jímž je jeden z důstojníků Bastionu, který je skrytý psyker. Díky svým schopnostem maskovat svoje schopnosti, a zároveň odhalit skryté nejhorší můry svých obětí, vyvolal u mistra Otranta noční můru, před kterou pak mistr utíkal do své kajuty, kde zemřel hrůzou. Konec spoileru

Hodnocení knihy

Kniha se mi osobně velmi líbila, protože jsem se seznámil s novými věcmi z prostředí světa Warhammer 40000. Nejvíce se v knize čtenář dozví o postupech souzení a trestání provinivších se důstojníků. Velká část knihy se také věnuje podrobněji Adepta astra telepathica a dozvěděl jsem se více o životě psykerů. Současně s tím jsem se seznámil s dalším příběhem Shiry Calpunie, který tvoří dohromady zábavné a poučné čtení, zejména pro lidi se zájmem o tento svět. Knihu jsem si tedy vybral z toho důvodu, že se o svět Warhammer 40000 zajímám.

O spisovateli Matthew Farrer

Matthew Farrer je spisovatel píšící pro vydavatelství Black Library (vlastněno společností Games Workshop, Ltd.) povídky ze světa Warhammer 40000. V roce 2003 započal sérii knih o důstojnici (arbitra senioris) Shira Calpurnia o které napsal dosud tři povídky:

  • Křížová palba 2003
  • Odkaz 2004
  • Slepota 2006

Farrer v roce 2005 napsal povídku Křižovatka (originální název „Junktion“, v České republice dosud nevydáno), která se zaměřuje na herní prostředí Necromunda (vycházející taktéž z Warhammer 40000).

Odkazy

0 Responses to “Slepota, Matthew Farrer, Black Library Publications (Warhammer 40 000)”


  • No Comments

Leave a Reply