Jak oznámit potíže s počítačem?

Máte nějaký problém s počítačem? Nefunguje aplikace? Máte potíže s Windows? Jak byste měli tento problém nahlásit?

Pokud potřebujete pomoci s čímkoli ohledně počítačů a chcete váš problém úspěšně vyřešit, měli byste před odesláním emailu, či příspěvku v diskuzní skupině přemýšlet o tom, jak tyto informace co nejlépe podat, než stisknete tlačítko Odeslat.

Proč? Protože kvalitně sepsaným dotazem ušetříte dotazovanému spousty času, urychlíte tak zjišťování zdroje vašeho problému a možná bude schopen vám poradit na základě všech uvedených informací hned v první zprávě.

 

Předmět emailu, nebo titulku

Pokud někomu pošlete email s dostatečně výstižným předmětem, může to urychlit rozhodování jestli se věnovat vašemu problému. Uvedu pár příkladů nevhodných předmětů v emailu:

  • Prosím pomoc
  • Aplikace nefunguje
  • Error

následují vhodné předměty v emailu:

  • Po aktualizaci Windows mám Word švédsky
  • Po včerejší aktualizaci Windows nejde spustit počítač
  • Při pokusu o otevření tabulky se Excel ukončí

Myslím, že porovnáním obou typů předmětů je jednoznačně vidět o čem asi budou vhodné předměty. Příjemce také navíc ihned může tušit o čem problém je a jak rychle jej řešit. V prvním případě bych věděl zdroj problému a jak jej řešit, odpověď by mi zabrala cca 5–10 minut.

 

 

Jak popsat problém?

Svůj problém se snažte popsat komplexně. Možná to není zřejmé, ale IT odborníci pracují poměrně podobně jako lékaři, tedy potřebují do detailu všechny informace, včetně přesného znění oznámených chyb, nebo chování systému. Ideálně, byste měli popsat krok za krokem, co jste všechno udělali, a co se dělo na počítači. Co vše byste měli tedy uvést? Pokud se jedná o softwarový problém:

  • Pokud jde o problém se software, je důležité pro úvod uvést podrobnosti o operačním systému a většině aplikací, včetně antiviru.
  • Jaké změny jste dělali naposledy, než se problém vyskytl.

Pokud je váš problém složitější, o více krocích, můžete použít pro dokumentaci nástroj Záznam postupu (Problem steps recorder), který spustíte a problém zdokumentujete s pomocí tohoto nástroje a on za vás vytvoří i snímky obrazovky včetně míst kam klikáte. Díky němu lze získat poměrně přesné informace co se na vašem počítači dělo.

Pokud se jedná o problém s hardware:

  • důležité je, zdokumentovat si všechny chybové hlášení s pomocí fotoaparátu.
  • v některých případech je vhodnější nepřemlouvat počítač a ihned se obrátit na odborníka, v opačném případě riskujete ztrátu dat.
  • obecně je jednodušší a rychlejší s notebookem, počítačem přijet, podle povahy problému s sebou vezměte příslušenství, kterého by se problém mohl týkat.

 

Michal Zobec

Michal Zobec Senior IT Consultant, Project Manager ZOBEC Consulting